tisdag 27 september 2011

Det är insidan som räknas

Jag har lite funderingar kring tvål och fettsugning. Det är alltid intressant när företag gör "goda" saker. Ofta handlar det om ganska genomskinliga försök att övertyga folk om att de inte bara är intresserade av pengar. Alltså att företaget egentligen bara putsar på utsidan utan att vara varkert på insidan.

Det finns ett företag som heter Unilever Global som bland annat ligger bakom märken som Axe och Dove. Dove har jag tidigare förknippat med harmoniska kvinnor som använder mjölkvit tvål och lyssnar på typ...Enya. Och så är det väl nån duva med också... På senare år har Unilever via Dove ägnat en del energi åt diverse kampanjer som talat om att de inte vill bidra till ett dåligt kvinnoideal (t ex deras Campain for Real Beauty).  Igår sprang jag på den här gamla videon från Dove's Self Esteem Fund. (Notera att de stannar upp vid orden "Perfect skin" 0:37)



Här anar jag en motsägelse. Dove är ju ett företag som säljer skönhet, dessutom med fokus på huden. Bidrar inte de också till medieflödet som talar om för unga tjejer att det är utsidan som räknas och att man måste vara smal och vacker för att bli omtyckt. På deras hemsida hittar man ju den här typen av bilder.



En tjej bör alltså ha fin hy, vara smal och sensuell och gärna posera halvnaken i media, men man ska icke, jag upprepar, ICKE vicka på rumpan! Där går gränsen!

Unilever ligger som sagt även bakom Axe. Om de värnar om ett sunt kvinnoideal borde det väl även synas i Axe-reklamer? Den här gamla klassikern minns ni nog. Fundera lite över kvinnobilden i den.



Så, om jag ska summera: En tjej bör inte inte bara ha fin hy, vara smal och sensuell och gärna posera halvnaken i media, hon bör också jogga i bikini (hon ska fortfarande inte vicka på rumpan.)

Eller har jag missat nåt? Det var ju nåt om plastikkirurgi också. Ja! Nu fattar jag! De menar nog bara att man (innan man joggar i bikini) ska bli vacker på naturlig väg genom att använda tvål istället för att operera sig. Ja så måste det ju vara! Det är ju bra. Tvål är ju bättre än fettsugning! Det kanske till och med skulle funka för att göra Unilever Global vackert (på insidan alltså.)

Tvål och fettsugning...det  får mig att tänka på Fight Club. Och Tyler Durdens ord: "I say never be complete, I say stop being perfect." Och vad finns att tillägga? Jo, en sak: Talk to your daughter before Unilever Global does.


5 kommentarer:

  1. Bra inlägg Rickard! Det är intressant att läsa dina tankar runt det här! Och visst är det hyckleri, för det är ofta stora företag som äger och ligger bakom enskilda märken. Jag vet att jag fick en liten aha-upplevelse när jag råkade se Unilevers logga på både Dovetvål- och Lättasmörpaketen på samma dag... Den där AXE-reklamen hade jag inte sett, den var ju vedervärdig! Hur... tänker man? Det är okej att totalförnedra det ena könet eftersom det bara är det andra som ska köpa produkten?
    Schysst enruting också (dina små figurer är guld - vad var det du kallade dom?), och välkommen till bloggvärlden! Tar och länkar dig med detsamma! Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Haha, det har du rät i, dem ligger bakom lätta!

    Minns faktiskt inte vad jag kallade dem små figurerna! Vad illa! Stackars små avrelser utan namn...

    SvaraRadera
  3. Japp, hycklerinivån är alltid skyhög när skönhetsföretag lyfter fram att det är insidan som räknas. Precis som när man förstrött bläddrar i en Cosmo och hittar artiklen "Sminka dig naturlig!" Va...? Men hur...?! Ehh...?

    SvaraRadera
  4. Avrelser är väl ett bra namn? Kul blogg! Och snygg!

    SvaraRadera
  5. Avrelser? Tja varför inte? Många bra idéer föds ju ur misstag...

    SvaraRadera